Tema - vi jobbar vidare med gruppernas djur

Ekorrarna: Funderade på hur ekorrar ser ut. De har svansar med mycket hår, ben, tassar, ögon, öron och mun. Färgen är orange och brun. Barnen får rita en ekorre, sedan ritar de en fantasi-ekorre också. Barnen har tidigare sagt att de vill titta på film om ekorren för att se hur den ser ut, så vi tittar på "Skrutt-ett djur tittar in" som handlar om ekorrar.

Hararna: Vill veta om haren har ben, varför harens ben är böjda och om frambenen är det, om den har svans och huvud och hur den bor. För den måste ju bo någonstans? För att ta reda på detta tycker  barnen att vi ska följa harens spår. De ritar spåren så vi ska veta vad vi ska följa.

Vargen: Barnen funderade över om vargen kunde klättra i träd. Men de trodde inte det eftersom den var så tung. Men katten kunde klättra i träd eftersom den har klor. Hästen hade hovar och kunde inte klättra i träd. Sedan ville barnen rita ett djur i ett träd som kunde klättra. De målade apor, ekorrar och leoparder. 

Räven: De ville veta hur räven såg ut. Vi pratade om att den var nästan lika stor som vargen och var röd, orange, brun, vit och svart. Sedan letade vi upp en bild på ipaden och ritade av den.

Kommentarer