Sammanfattning av informationsmöte

Här kommer en sammanfattning av informationsmötet som var förra veckan:


Personal:


Här inne på Åkerhumlan jobbar Marie, Ploy och Maja, alla jobbar 100 %


Inne på Ängshumlan jobbar Josephine (100%), Matilda (85%), Johanna (75%) och Lisa (50%).


Praktisk information

När ert barn är ledig eller sjuk måste man anmäla detta till förskolan. I barnens lådor finns en informations-lapp om hur man kan göra detta via sms. När ni gör detta kommer frånvaroanmälan/ledighetsanmälan/meddelande upp vid ert barns namn hos oss.

Det är viktigt att ert barns schema stämmer. Vi lägger personalens schema efter barnens tider.

Ring om ni blir sena att hämta. Både för era barns och pedagogernas skull.

Meddela oss om ni kommer och lämnar senare än schemat visar. Vi lämnar Humlans lokaler för utflykt, skog m.m. och behöver då veta om ni kommer senare än vi går iväg.

Meddela oss om annan person än vårdnadshavare hämtar. Vi måste fått information från er för att få lämna barnet till någon annan än ni. Om ni har någon som det alltid är okej att den hämtar kan ni meddela detta till oss.

Det är viktigt att barnen har extrakläder med sig till förskolan, gärna mer än ett ombyte. Det är även viktigt att det finns kläder efter väder på ert barn plats. Vi är ute i alla väder. Upplever vi att något fattas på barnens platser sätter vi upp en liten påminnelse på barnens låda.

Vi har tillgång till idrottshallen en dag i veckan. Denna dagen delar vi med Ängshumlan. Era barn kommer därför att ha idrott ca. 1 gång i månaden. Vi har delat upp barnen i två grupper på Åkerhumlan. Barn som är födda -12 och barn som är födda -13. Vi meddelar på bloggen men även vid vår informationsplats i hallen när det är dags för ert barn att ha idrott.

Vill era barn leka med kompisar efter förskolan? Bestäm då gärna det någon dag innan. Det finns en leklista i hallen där man, om man vill, kan skriva upp namn och telefonnummer. Man kan också gå iväg och ringa för att sedan komma tillbaka och hämta barnet.

Inbjudningar till kalas sker ej vid barnens platser.

Kontakt

Vi har kontakt med er vårdnadshavare genom flera olika kanaler.

Vi har ett föräldramöte per år, vid terminsstart.

Vi har ett utvecklingssamtal per år, runt januari-februari.

Vi använder oss av en blogg som informationskanal till er: www.abyakerhumlan.blogspot.se. Här kan ni bland annat se månadsbrev från förskolechef Åsa Wenell, allmän information, när ert barn har idrott och det är även här vi berättar och visar för er vad vi har för oss om dagarna.

Den dagliga kontakten vid lämning och hämtning.

Vi har en informationsplats i hallen. Där samlas information till er.



Vad arbetar vi med just nu?

Vi har valt att arbeta med Pippi Långstrump i vårt tema detta läsår. Vi började temat med att hitta en flaskpost som var till Pippi, på väg hem från slingan. Vi skrev brev till Pippi att vi hade hennes post. Så hon kom och hälsade på oss och öppnade flaskposten. I flaskposten var det ett brev till Pippi ifrån hennes pappa. Han skrev att han just nu på Hawaii där det finns vulkaner. Då Pippi inte visste vad vulkaner är tar vi reda på det så vi kan visa det för henne.


Målen som Åbyenheten har blivit tilldelade från förvaltningen att ha extra fokus på är:

  • rskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
  • rskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang.


Så här kan en vanlig dag se ut hos oss:

  • 06.00 Förskolan öppnar, lämning på småkrypen
  • 07.00 Humlan öppnar
  • 07.45 - ca 8.15 Frukost i matsalen, lämning i matsalen
  • 08.15 Fri lek
  • 9.30 Samling, frukt
  • 10.00 Olika aktiviteter: Temaarbete, inne/ute, idrott
  • 11.55 Lunch i matsalen
  • 12.30 Utelek
  • 14.00 Samling
  • 14.15 Mellanmål – lek inne eller ute
  • 16.30 Sammanslagning med Åkerhumlan
  • 16.30 Frukt
  • 16.45 Till Småkrypen
18.00 Förskolan stänger  (19.00. Personalen är schemalagd till 18 men vid behov har vi öppet till 19. Det är därför viktigt att meddela senare tider än 18 i tid då vi behöver ändra våra scheman vid dessa tillfällen.)


Plan mot diskriminering och kränkande behandling

  • Denna finns att läsa på vår informationsplats i hallen.

Kommentarer