Tisdag 25/9

Idag har vi använt oss av "tänkastenen" under förmiddagen. Vi började med att tänka och gnugga geniknölarna genom att leka Kims lek. Nio föremål låg på mattan och sedan trollades något/några bort och det gällde att lista ut vad det var som fattades. Barnen var väldigt engagerade och bra på att tänka tyst och låta alla kompisar klura. Kanske var det "tänkastenens" kraft som hjälpte oss!
Efter samlingen delade vi sedan upp oss i tre grupper som på olika sätt jobbade med matematik som ju verkligen kräver stor tankeverksamhet.




Ett gäng jobbade med ramsan om fem små apor som satt i ett träd. Vi ritade träd och räknade 1,2,3,4,5. Aporna symboliserades av havrekuddar och vi var krokodiler som åt upp en apa i taget. En bra träning att räkna såväl uppåt som nedåt.





Ett annat gäng jobbade med kaplastavar och matematik. Hur lång är jag och hur lång är du?
Det jämfördes, mättes, räknades och delades lika.
Det sista gänget använde sig av mattepåsen med olika uppdrag. Här räknades uppåt, nedåt, subtraherades och adderades. Kul och klurigt. Extra utmanande var det att räkna från 15 och nedåt.
Nu är alla ute i friska luften och laddar för en förhoppningsvis underbar lunch!

Kommentarer